tisdag 9 mars 2010

Biografier- att känna igen sig i andras upplevelser.

Eftersom jag själv varit med om övergrepp så har jag läst en hel del biografier där författarna skrivit om det som de varit med om och gått igenom. Det kan vara svårt att läsa denna typ av böcker eftersom de i så mångt och mycket påminner en om det man själv varit utsatt för. Men för mig var det ett sätt att få något att relatera till, när jag ännu levde med denna hemlighet och ingen visste. Även om man önskar att detta var något som inte borde få hända någon så var det en tröst för mig att höra att det fanns andra som gått igenom liknande saker som mig. Det var en befrielse att kunna känna igen sig i någon annans historia. Känslorna man haft inom sig, det destruktivt beteende, känslor av skamm, skuld och tvivel, handlingar och mönster i författarnas historier som påminde en så mycket om sig själv och jag fick även en förståelse över mig själv, mitt mående och över varför jag handlat och varför jag drabbats av så mycket ångest i mitt liv. Många av nedanstående böcker är ofattbara och jag har långt ifrån blivit drabbad av så brutala saker som vissa författare blivit, men en del av böckerna kunde jag väl väl känna igen mig i vad det gäller känslor man haft och hur övergreppen väckt en del destruktiva beteenden hos mig såväl som hos författarna.

Tips på litteratur:
-Den tusende gången av Anna Lytzy och Ulrika Olsson.
-Ulrikas sista strid- Anna Lytzy och Ulrika Olsson.
-När ingen annan ser- Duncan Fairhurst.
-Puppan- Aldrig mer en vanlig flicka.
-Ut ur mörkret- Linda Caine & Robin Royston.
- Vår lilla hemlighet- Toni Maguire.
- Säg det inte till någon- Kathy O´Beirne.
-Flickan och skulden- En bok om samhällets syn på våldtäkt- Katarina Wennstam