onsdag 26 maj 2010

Saker som får mig att må bra... YOGA

Saker som får mig att må bra.
Tänkte att jag skulle ha en kategori som heter så. Det senaste två åren har så mycket i mitt liv varit fokuserat på alla tråkigheter som kommit upp till ytan på grund av överfallet-våldtäkten som jag var med om för två somrar sen. Jag har, som ni alla läsare säkert förstått, mått piss och jag gör det fortfarande ibland men det svarta är inte lika mycket i fokus. Jag mår bättre nu, tack vare att jag slutat stänga inne allt jag varit med om. Att jag vågat öppna mig efter alla dessa år och dela med mig av det som jag brottats med i mina egna tankar, som jag skämts för och känt sådan stor skam och skuld för. På grund av terapin, på grund av denna bloggen och på grund av att jag haft vänner som stöttat mig och särskilt  stödet från en fin vän, G (kommer aldrig glömma),  som fanns där för mig i alla lägen under dessa två år.

Saker som får mig att må bra:

Mina vänner   Träning-framförallt yoga    Min älskade katt

Mitt jobb
   
Promenader i vackra parker

    Ensamtid med mig själv   Myshäng med bästa grannen 

   Shopping    Fika på stan   Musik  Tekvällar  

Världens bästa och finaste vänner J & S

     Masssage    Parkhäng     Konst   Kaffe   Biblioteket

Måleri- älskar att måla    Böcker    Skriva på denna blogg                    


Listan kan göras lång men jag stannar där just nu och nu ska jag berätta mer om en av de saker som får mig att må så himla bra och som hjälpt mig mycket under kaoset som varit.


YOGA


Jag var ett riktigt träningsfreak innan jag började må som sämst och tränade nästan 5 dagar i veckan. När jag klappade ihop orkade jag inte mer och slutade träna helt  fast jag egentligen visste att träning var en av medicinerna som kunde hjälpa mig att må bättre. Men när man mår psykiskt dåligt så är det svårt och kämpigt att ens kunna ta sig ur sängen så det var där jag fick lägga all min kraft.

För några år sen när jag led av stora sömnproblem så provade jag att gå på ett yogapass. Jag hade massa fördomar om denna träningsform. Att det skulle vara flumeri och att man typ bara satt o mediterade och att det inte skulle vara effektiv träning. Men mina fördomar krossades helt efter detta pass, tack och lov. Denna träning skulle visa sig hjälpa mig att stressa ner och även att lätta på mina sömnproblem och det visade sig även att yoga även är en effektiv träningsform även fysiskt och inte bara mentalt som jag trodde.

Så efter ett tag när jag åter fick lite styrka tillbaka så började jag på detta igen och det är verkligen något av det bästa jag gjort. Jag har till och med nördat till det och köpt en egen yoga-matta, samt  en massa yoga-dvd skivor så jag kan träna hemma om jag inte orkar ta mig till passen. 

Igår var jag på ännu ett pass. Ledaren är så fantastiskt bra. Inget pass är det andra likt, det är alltid nya utmaningar och förändringar som gör att det känns omväxlande. Igår fick vi prova partner-yoga eller acro-yoga som det också kallas och idag har jag träningvärk så det står härliga till.

Så ett av mina tips på saker som fått mig att må bättre när det varit som kämpigast och som jag vill rekommendera till andra är just att träna yoga. Det är fysiskt ansträngande men inte på samma sätt som ett styrketräningspass eller som ett konditionspass såklart. Förutom balans, styrka mm så tränar du även fokus, koncentration och andning och lär dig gå ner i varv och koppla bort dina tankar på allt annat som rör sig i ditt huvud. Det funkar iallafall på mig, så har du inte provat. Prova! Det är inte så avancerat som det ser ut och det finns nybörjar kurser med lättare övningar och man kan göra övningarna efter de förutsättningar där ens kropp är. Så bilderna här är såklart utförda av folk som tränat yoga ett bra tag

4 kommentarer:

Sara sa...

Vilken härlig inspirerande läsning!

Kram!

att flyga utan vingar sa...

Vilket underbart och upplyftande inlägg =)
många kramar

Anonym sa...

Härligt att du skriver om något positivt, hoppas de positiva fortsätter för dig! Kram

Ellinor sa...

Blir jätteglad av att läsa det här. Yoga hjälper mig jättemycket med i alla former. Kram