lördag 29 maj 2010

Outhärdlig smärta

Sen igår har jag lidit av outhärdlig smärta, en av de värsta jag varit med om. Var och satte in en spiral igår och jag har inte använt preventivmedel på 5 år på grund av skräcken jag har för att lägga mig i en gynekologstol.
Jag var där före jul för att jag ville ha p-piller men det visade sig att jag inte kan äta det på grund av min medicinering mot epilepsi. Kan inte ta något hormonellt för det slår ut min medicin. Läkaren föreslog att jag kunde sätta in en kopparspiral, hon sa att de inte vanligtvis gjorde det när man inte fött barn men det var det alternativet som skulle passa mig bäst på grund av min ep-diagnos och att jag skulle få mediciner som jag skulle ta innan ingreppet som skulle lindra smärtan. Så fick jag broschyrer och vi bestämde att jag skulle boka en ny tid. Jag blev livrädd och gick därifrån utan att boka tid.

Men så nu när jag träffat min nya kärlek så har jag tänkt över. Jag är inte beredd på att bli gravid i ett så nytt förhållande. Så jag bokade en tid, fick de förberedande medicinerna och igår var det dags. Var helt spänd av oro hela morgonen. Som sagt jag har redan gynekolog skräck och nu skulle jag behöva utstå detta ingrepp.
Det gjorde mer ont än jag anat. Jag trodde att jag skulle gå av på mitten. Efter ingreppet fick jag ligga kvar i några minuter för att jag var så medtagen. Sen sa hon innan jag gick att det skulle göra ont ett litet tag, kännas som mensvärk men att det brukade gå över efter en stund.

Nu har det gått mer än ett dygn och det har inte gått över. När jag satte mig på bussen började den värsta värken jag varit med om. Molande brännande ilsken smärta i hela ryggen, magen, underlivet och långt ner i benen och blödning.  Tänkte vad fan gör jag på denna buss, jag får nog åka hem igen. Var helt vit i huvudet när jag kom fram och höll på att spy av smärtan utanför bussen och en kollega frågade vad stod på. Fick värktabletter och smärtan gick ner lite. Så höll jag på hela dagen. Fattar inte hur jag orkade. I morse vaknade jag med värre smärta än igår och böla som en unge. Nu har jag knaprat värktabletter hela dagen stora doser, efter någon timme slutar de värka. Är det någon som har erfarenhet av spiral? Ska det verkligen kännas så här, ska det verkligen göra så här ont. Jag förstår att man får mer ont när man sätter in en spiral och inte varit gravid. Men hon sa det skulle gå över efter en stund. Hur lång är en stund?  Är denna värken normal? Det känns iallfall inte normalt att man ska ha så här ont.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har absolut ingen erfarenhet men oj så jag tycker synd om dig, jag vill inte att du ska ha denna smärta. Jag finns hos dig i tankarna. Kan inget annat göra än att hålla om dig hårt och låta dig få tröst mot mig. En massa kramar

Sara sa...

Men usch vilken hemsk smärta du beskriver! Jag har inte heller någon erfarenhet av det, men jag hoppas innerligt att det onda ger med sig snart!

Varm kram!