onsdag 14 april 2010

Funderingar om saker från mitt förflutna...

Hur tänker män som förgriper sig på kvinnor?
Jag undrar så om de förstår vad de gör, hur de tänker, om de tänker alls. Vad tänker de innan, vad tänker de efteråt?
Inser de vilka skador de utsätter sina offer för, inte bara då utan för lång tid framåt och att dessa minnen aldrig kommer att försvinna. Inser de att deras handlingar skadar och förföljer en i flera år, nästan varje dag och därefter begränsar ens möjligheter till att kunna leva på samma sätt igen?

Den första som skadade mig var min egen bror. Det har jag redan berättat om, men under livets gång har jag varit med om även andra övergrepp som skakat mig och som satt sig i mig. Det som jag ska berätta om nu är kanske inte ett övergrepp i sig. Men jag har funderat en del på det hela och förstår att det som hände inte var rätt och att det egentligen är helt sjukt...

När jag var 14 år "blev jag av med min oskuld". 14 år och naiv och godtrogen. Jag hade varit på fest.
Vi gick ner till den lokala puben och fortsatte festa, detta var en helg i november. Då får jag syn på en kille som jag hade kysst på fyllan några månader tidigare. Vi kan kalla han "A". A var snygg, charmig, 24 år och hade ett barn på fyra år. I min naivitet blev jag intresserad av A. Han var spännande tyckte jag, säkerligen för att han var äldre och att det blev lite förbjudet och han visade intresse för mig 14 år. Det kändes konstigt att han var så pass mycket äldre och att han hade barn, men som när man är 14 så tänker man inte riktigt....
När jag såg honom igen ville jag gå fram och prata med honom, han fick syn på mig och log igenkännande. Efter ett tag kom han fram och pratade med två killkompisar som satt vid samma bord som mig. När han kom fram kramade vi om varandra. Sedan gick vi iväg och satte oss för oss själva och pratade vid baren. Vi pratade om det som hänt mellan oss på sommaren då vi träffats för första gången. Han frågade hur gammal jag var, jag skämdes när jag sa att jag var 14. Han blev förvånad och sa att han hade tippat på att jag var typ 17-18.
Ja eller hur? Kan jag bara tänka nu men då kände jag  mig stolt.

Efter en stund så sa han att han var tvungen att gå hem, han skulle upp tidigt dagen efter, men han frågade om jag ville följa med hem en runda. I min dagbok har jag skrivit att jag frågade "Vad tänker du egentligen?" Så , så godtrogen var jag inte att jag inte till en början att jag inte hade mina aningar om vad han ville.  Han sa att det inte var så han menade. "Jag gör inget som inte du vill, menade han". Bra tänkte jag och svarade att jag kunde följa honom hem och sen fick jag se om jag följde med in.

Vi gick och pratade hela vägen, han försökte kyssa mig flera gånger, men jag hade visst inte låtit honom göra det. Väl framme bestämde jag mig för att ändå följa med in. När vi kom in började han visa mig runt. Vi gick upp på övervåningen och när vi skulle ner igen så kom vi inte mer än till trappan för han började kyssa mig. Jag ville det själv då och vi forstatte ner till soffan och fortsatte att kyssas. Till sist frågade han om vi inte kunde gå upp till hans sovrum. Jag kände mig orolig men jag gjorde det ändå. När vi kom upp sa jag att jag var tvungen att gå på toaletten. Jag kommer ihåg att jag stod där och drog efter andan. Tänk om han vill ha sex med mig? Vad gör jag då? Vill jag det, nej det ville jag inte innerst inne, men vågade jag säga nej?

När jag kom tillbaka ut stod han bara där i boxershorts. Mitt hjärta började dunka och jag blev jättenervös. Han kom fram och började kyssa mig igen. Sen frågade han om inte jag också kunde klä av mig. Jag vågade inget annat, tyckte att det var pinsamt att säga nej, så jag gjorde som han sa. Han gav mig en massa komplimanger för min kropp och sa att han tyckte att jag var jättevacker. Jag kände mig jättenervös och egentligen ville jag bara därifrån, men det kändes som att jag inte kunde dra mig ur det hela när jag gått med på att ta av mig.

 När han skulle tränga in i mig så bad jag honom vänta. Jag ville berätta en sak. Vadå om jag har kondom? frågade han, men det hade han inte. Du kommer inte bli med barn, menade han.  Jag sa att jag var oskuld, att det var det jag ville säga. Han svar var att det var bra av mig att jag hade kunnat hålla den så länge. I min vuxna öron låter det idag helt absurt. Hur ovanligt är det att vara 14 år och oskuld? och så sa han att han skulle vara försiktig. Sen hade vi sex och jag minns att jag bara ville att det skulle ta slut, att det skulle vara över för innerst inne ville jag inte även om jag inte sa nej. Han var försiktig och tog det lugnt så såvis var det ändå ok, men efteråt visade han inte samma intresse och så la han sig på sidan och sa att han var trött och jag tog på mig och gick och kände mig helt tom.

Dagen efter vaknade jag full av ångest, han hade kommit i mig.Massa tankar flödade, tänk om jag var gravid och varför hade jag gjort så, gått med på detta.
Så här stod det i min dagbok dagen efter huller om buller massa ord. " RÄDD, OSÄKER, HJÄLP, FAN OXÅ, VAD SKA JAG GÖRA MED MIG SJÄLV, VARFÖR, VARFÖR FINNS JAG, SKIT, MÅR BLÄ. INTE BRA GJORT. DITT EGET FEL, SKYLL DIG SJÄLV, ALLT GÅR FEL FEL FEL, JAG SABBAR ALLT, JAG ÄR EN DÅLIG MÄNNISKA".

Sen följer två månaders inlägg där jag egentligen inte skriver så mycket om det för jag orkar inte och vågar inte riktigt sätta det på pränt kan jag utläsa utifrån det jag skrivit,  men man kan läsa att jag mår fruktansvärt dåligt. Efter två månader skriver jag om allt som hände. Då har jag precis fått min mens, en månad försent och har varit sååå orolig för att jag skulle vara gravid. Då såg jag inte det som ett övergrepp och är det det egentligen? Jag sa ju inte nej. Idag ser jag det lite annorlunda. Jag var 14 år, minderårig. Vad såg han 24 år i mig, varför var han överhuvudtaget intresserad av att ha sex med mig. Helt sjukt.

När jag var 15 år träffade jag en pojkvän "J" som jag var tillsammans med i nästan två år. Jag berättade för honom om detta och han blev skitförbannad. Varje gång jag nämde A:s namn kokade han. Jag och J  har fortfarande kontakt. För några veckor sen pratade jag med honom i telefon. Då visade det sig att han hade hamnat på en fest tillsammans med A, alltså 17 år senare. J konfronterade A då, med;  "Jag vet att du haft sex med minderåriga. A hade blivit helt stel och såg helt nervös ut. Och så berättade J att A hade haft sex med hans förra flickvän när hon var 14 år. Han berättade vad jag hette och A erkände. Han kom ihåg och sa att han skämdes som fan, att han inte höll på med sånt mer. Hade han gjort det med fler?
Han erkände utan att försvara sig, alltså fattade han att det var fel. Denna händelsen berörde mig under det kommande året innan jag träffade J, men sen har jag nästan inte tänkt på det, så det är inget som påverkat mig nämnvärt tror jag. Men ändå nu så här med vuxna ögon och tankar så undrar jag hur han tänkte. Det är ju helt sjukt, hur kan en 24 åring ens visa intresse för en 14 åring? Hade jag hört en liknande historia idag om någon annan så hade jag ju sett det som ett övergrepp.


Ikväll ska jag kolla på efterlyst
http://www.tv3.se/efterlyst/vaeldtaektsman-doemd-till-faengelse-och-utvisning
ännu en man har härjat runt och förgripit sig på kvinnor och förstört deras liv. Anledningen till att jag är särskilt intresserad av detta är att jag hoppas att där kommer en bild. Överfallet som jag var med om sommaren 2008  och som jag aldrig anmälde, påminner en del om det som  en del kvinnor berättat och han härjade runt och förgrep sig på kvinnor mellan år 2007 och 2009. I och för sig åkte jag inte taxi när det hände men det har visst inte bara varit så att han antastat och utsatt kvinnor för övergrepp bara vid taxikörningar. Beskrivningen på utseendet påminner också en del om det signalament som jag minns. Jag har tyvärr förträngt ganska väl hur han såg ut men jag minns att han var utländsk, hade mörkt lockigt hår och att han var kort. Hade jag sett en bild så tror jag att jag kanske kanske skulle känna igen om det var han eller inte.

Nu blev det visst ett långt inlägg igen, hoppas jag inte tråkat ut er om ni nu orkat läsa så här långt vill säga :)
....Ta hand om er alla och glöm inte att ni är värdefulla!

-----------------------------------------------------------------------------------------------
uppdatering:
Nu vet jag. Den mannen var inte samma man som överfall mot mig. Så han finns där ute någonstanns fortfarande. Hoppas att inte fler blivit drabbade. Skönt att veta att iallfall ett svin som förgripit sig och utverkat våld mot kvinnor sitter bakom lås och bomm och att han ska bli utvisad.

7 kommentarer:

Anna sa...

Gumman, det där är ett övergrepp, och tro inget annat, han förgrep sig på dig och även om du inte klarade av att säga nej så ville du inte. Du får aldrig någonsin tro att det var ditt eget fel, han var 24 och hade ett ansvar som vuxen, han missbrukade sitt ansvar och du (och kanske fler) föll offer för honom.

Hur blev det med efterlyst? Visade de någon bild? Var det han?

Många kramar till underbara dig!

lillasyster tyst sa...

Jo jag har väl insett det...att det var ett sorts övergrepp. Jag har vänner som är 24-25 skulle jag höra att de haft sex med en 14-15 åring så hade jag inte kunnat tro mina öron. Och jag hade definitivt sett det som ett övergrepp..o jo jag har väl tänkt på det lite då o då..men du vet hur man är...bra på att förtränga...
uppdatering finns om efterlyst inlägget.

Kram på dig

lillasyster tyst sa...

förtränga och förminska saker skulle det vara

Hannabelle sa...

Tack för att du delar med dig! Jag känner med dig! Har själv blivit utsatt för övergrepp, men inte i samma utsträckning som du. Jag känner igen mig i en del av det du skriver om tankar och känslor. Blev också utsatt för övergrepp av släkting.
Vad hemskt att du ska bära denna mörka sanning för dig själv när du träffar släkt, förstår hur svårt det måste va för dig att kämpa med tankarna att avslöja din egen bror. Jag har tyckt det varit jobbigt att träffa den man som gett sig på mig när jag var barn, eftersom det var en dold hemlighet jag fick bära på helt själv, och skammen var så stark. Den sitter fortfarande delvis kvar tyvärr. Jag skäms trots att jag intellektuellt vet att jag inte har någon som helst skuld och jag har svårt att acceptera att det gett konsekvenser i mitt liv, förringar gärna det som hänt...
Men TACK till dig att du delar med dig!
önskar dig allt gott !
/ Hanna

att flyga utan vingar sa...

usch, det var verkligen ett övergrepp..fy så vidrigt..
En jätte massa varma kramar till fina dig!!
Tänker på dig!!

lillasyster tyst sa...

Tack alla för era kommentarer. Det värmer och betyder mkt att veta att det finns folk där ute som tycker att det är bra att jag delar med mig av detta!

Kram på er!

malory sa...

Hej. Jag är en tjej på fjorton år, och när jag läste ditt inlägg fick jag en klump i halsen. Samma sak hände mig för en månad sen, fast den killen var min förra tränare och barq 22år. Jag skäms, riktigt riktigt mycket.
För jag var ju med på det, på sätt och vis. Jag sa inte nej.
Styrke kramar till dig!!